SEZNÁMENÍ S KNIHOVNOU
vhodné pro studenty 1. – 2. ročníků středních škol
Cíle lekce:
- seznámení se služby naší knihovny, webovými stránkami a provedení našimi prostory;
- orientování se v knihovnických zákonech, dělení knihoven a v dalšími knihovnických pojmech;
- uvedení do problematiky autorských práv, publikování dokumentů;
- informovat o českých a slovenských elektronických zdrojích (Anopress, ČTK, DIKDA, Knihovny.cz);
- orientace v on-line katalogu knihovny, čtenářském kontě, vyhledávání knih.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: uplatňovat různé způsoby práce s textem, umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace;
personální a sociální: ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory postoje a jednání jiných lidí;
občanské a kulturní povědomí: umět získávat a vyhodnocovat informace;
využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: získávat informace z ověřených zdrojů, pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých mediích, kriticky přistupovat k získaným informacím.
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Vzdělání a komunikace v českém jazyce (zjišťovat potřebné informace z dostupných zdrojů, umět si je vybírat a přistupovat k nim kriticky);
Společenskovědní vzdělávání (formulovat věcně, pojmově a formálně správně své názory, náležitě je podložit argumenty a debatovat o nich);
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologií (získávat informace z otevřených zdrojů, orientovat se v získaných informací , třídit je, analyzovat, správně interpretovat získané informace).
Zapojuje průřezová témata:
Občan v demokratické společnosti (orientovat se v mediálních obsazích a kriticky je hodnotit);
Člověk a svět práce (práce s informacemi, vyhledávání, vyhodnocování a využívání informací);
Informační a komunikační technologie (práce s informacemi a s komunikačními prostředky).
schankova@knihovna.jicin.cz
DEZINFORMACE
vhodné pro studenty 1. – 2. ročníků středních škol
Cíle lekce:
- uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést;
- naučit, jak ověřovat informace na internetu;
- seznamují s dezinformačními weby;
- zjišťují, jak snadno se mohou šířit dezinformace
- si uvědomují, že na sociálních sítích je snadné publikovat nepravdivé nebo lživé informace;
- umí rozlišovat mezi ověřitelnými, složitě ověřitelnými a neověřitelnými informacemi v psaném textu;
- analyzují vybraný článek podle metody 5 klíčových otázek;
- seznamují se s click-baitovými titulky.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: uplatňovat různé způsoby práce s textem, umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace;
personální a sociální: ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory postoje a jednání jiných lidí;
občanské a kulturní povědomí: umět získávat a vyhodnocovat informace;
využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: získávat informace z ověřených zdrojů, pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých mediích, kriticky přistupovat k získaným informacím.
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Vzdělání a komunikace v českém jazyce (zjišťovat potřebné informace z dostupných zdrojů, umět si je vybírat a přistupovat k nim kriticky);
Společenskovědní vzdělávání (formulovat věcně, pojmově a formálně správně své názory, náležitě je podložit argumenty a debatovat o nich);
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologií (získávat informace z otevřených zdrojů, orientovat se v získaných informací, třídit je, analyzovat, správně interpretovat získané informace).
Zapojuje průřezová témata:
Občan v demokratické společnosti (schopnost odolávat myšlenkové manipulaci, orientovat se v mediálních obsazích, kriticky je hodnotit);
Člověk a svět práce (práce s informacemi, vyhledávání, vyhodnocování a využívání informací);
Informační a komunikační technologie (práce s informacemi a s komunikačními prostředky).
schankova@knihovna.jicin.cz
Elektronické zdroje
vhodné pro studenty 1. – 2. ročníků středních škol
Cíle lekce:
- posuzují důvěryhodnost zdrojů na internetu;
- seznámení s českými a slovenskými elektronickými zdroji a databázemi (Anopress, ČTK, DIKDA, NDK);
- uvedení do problematiky autorských práv, publikování dokumentů;
- seznámení s citační normou ISO 690, vytváření citací;
- orientace v 5 otázkách při ověřování internetových zpráv;
- práce s katalogem knihovny, vyhledávání knih.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: uplatňovat různé způsoby práce s textem, umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace;
personální a sociální: ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory postoje a jednání jiných lidí;
občanské a kulturní povědomí: umět získávat a vyhodnocovat informace;
využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: získávat informace z ověřených zdrojů, pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých mediích, kriticky přistupovat k získaným informacím.
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Vzdělání a komunikace v českém jazyce (zjišťovat potřebné informace z dostupných zdrojů, umět si je vybírat a přistupovat k nim kriticky);
Společenskovědní vzdělávání (formulovat věcně, pojmově a formálně správně své názory, náležitě je podložit argumenty a debatovat o nich);
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologií (získávat informace z otevřených zdrojů, orientovat se v získaných informací , třídit je, analyzovat, správně interpretovat získané informace).
Zapojuje průřezová témata:
Občan v demokratické společnosti (schopnost odolávat myšlenkové manipulaci, orientovat se v mediálních obsazích a kriticky je hodnotit);
Člověk a svět práce (práce s informacemi, vyhledávání, vyhodnocování a využívání informací);
Informační a komunikační technologie (práce s informacemi a s komunikačními prostředky).
schankova@knihovna.jicin.cz
Maturitní četba
Beseda tzv. „na přání“. Po domluvě vybereme autora a dílo vhodné ke zpracování. Beseda bude probíhat v duchu komparace díla ze všech možných hledisek (kontextu doby, autora, soudobých čtenářů …). Například: Karel Hynek Mácha, četba úryvků (Máj, Noc na Bezdězu, …), představení autora, shrnutí, jak jej vnímala a hodnotila soudobá kritika, beseda se studenty nad tím, jak dílo i autora vnímají oni sami.
Doporučené:
Karel Jaromír Erben – Kytice,
Giovanni Boccaccio – Dekameron,
Karel Hynek Mácha – Máj,
Edgar Allan Poe – Havran,
Franz Kafka – Proměna, Viktor Dyk – Krysař,
K. H. Borovský – Král Lávra,
Jane Austenová – Pýcha a předsudek,
Charles Dickens – Nadějné vyhlídky atd.
schankova@knihovna.jicin.cz