Vážená paní učitelko, pane učiteli,
představujeme vám nabídku vzdělávacích programů určenou mateřským školám, mateřským centrům a předškolním klubům. Jejich cílem je seznámit děti s knihovnou a knihami prostřednictvím her a zábavných činností. Zaměříme se na příběhy z knih, ukázky k vybraným okruhům a prohlížení knížek. Zařazeny jsou také krátké pohybové činnosti nebo dramatizace. Vyústěním je pak u některých programů výtvarná dílnička, ze které si děti odnášejí svůj výrobek na památku domů. Pomáháme rozvíjet fantazii, literární vědomí a posilovat kladný vztah ke knihám. Naším cílem je prohloubení znalostí tématu, zlepšování vyjadřovacích schopností a slovní zásoby dětí, seznámení s prostředím knihovny a její nabídkou, nácvik orientace v knihovně. Náročnost besed je vždy upravena dle schopností a potřeb dětí. Besedy vhodně doplňují rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Kontakt pro více informací a objednání:
E-mail: piryova@knihovna.jicin.cz
Programy jsou realizovány na pobočce Na Jihu 553, na Novém Městě, od září do června v pondělí v dopoledních hodinách, délka lekce je 45–60 minut. Délku a téma lze přizpůsobit individuálním požadavkům.
Program vedou zkušené lektorky Bc. Kateřina Piryová, Ivana Nováková a Romana Kučerová. Nezbytnou podmínkou je předchozí rezervace: piryova@knihovna.jicin.cz
Kontakt pro půjčování a vracení knih:
Knihovna Václava Čtvrtka v Jičíně, Denisova 400,
nyní Denisova 504 (budova bývalého hotelu Slavie),
E-mail: knihovna@knihovna.jicin.cz, deti@knihovna.jicin.cz, trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Telefonní číslo – budova Denisova ulice: 731 138 946
Pobočka knihovny Na Jihu 553 (na Novém Městě)
E-mail: kucerova@knihovna.jicin.cz, telefonní číslo: 605 499 846
KNIHOLAP / Helen Docherty, Thomas Docherty
Jedná se o knihovnicko-informační lekci pro nejmenší, ve které se děti pomocí příběhu seznámí s knihovnou a jejími službami, dozvědí se, jak knihy třídíme a jak se k nim chovat. Prohlédnou si knihy pro nejmenší.
Klíčové kompetence: kompetence sociální a personální, k učení, komunikativní, činností a občanské, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
TAM, KDE ŽIJÍ DIVOČINY / Maurice Sendak
Práce s příběhem o chlapci, který se dostal do země divokých příšerek a stal se jejich králem, porozumění běžným projevům vyjádření emocí a nálad a buduje základní čtenářské dovednosti.
Klíčové kompetence: Kompetence sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní kompetence.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda. Dle časových možností s výtvarnou dílnou s výrobou „divoké“ záložky technikou origami.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
MOJE / Klara Persson
Humorný příběh je určen k rozvoji emočního projevu a budování základních čtenářských dovedností. Holčička Berta pochopí, že něco je skutečně moje, ale něco je zase naopak dobré sdílet, protože pak je to větší zábava.
Klíčové kompetence: sociální a personální, k učení, k řešení problémů, komunikativní kompetence.
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ.
GRUFFALO / Julia Donaldson
Kdo je Gruffalo a čeho se bojí? Jak si se strachem poradí malá myška? To zjistíme z kouzelného příběhu stejnojmenné pohádky. Pracuje s tématy – představivost, fantazie a vůle.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: dítě a psychika, dítě a ten druhý.
HUSA LÍZA A VÁNOČNÍ HVĚZDA / Petr Horáček
V krátkém, milém příběhu o huse Líze a jejím putování za vánoční hvězdou se seznámíme s vánočními tradicemi. Pomocí pohádky rozvíjíme fantazii a uvědomíme si význam přátelství a lásky nejen v adventním čase.
Rozvíjí tyto klíčové kompetence: sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a společnost, Dítě a ten druhý, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
POZNÁVÁME SVĚT – JARO: FRANTIŠEK Z KOMPOSTU / Simona Smatana Čechová
Práce s pohádkou s podzimní tématikou o tom, že každý má na světě své důležité místo, je určena k budování základních čtenářských dovedností, zaměřena je také na ohleduplné chování k životnímu prostředí.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1. třídu ZŠ.
POZNÁVÁME SVĚT – PODZIM: MYŠÁK JMÉNEM JULIAN / Joe Todd-Stanton
Čtení, povídání a veselá pohádka na téma podzim. Podzim v přírodě, podzimní práce, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
POZNÁVÁME SVĚT – ZIMA: JEDLIČKA SE NARODILA / Oksana Bula
Čtení, povídání a veselé hrátky na téma zima. Co dělají v zimě zvířátka a co lidé, zima v přírodě, radovánky na sněhu, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.