Knižní domino
vhodné pro 1.–9. třídy ZŠ
Lekce je zaměřená na práci s knihou. Žáci hrají domino s knihou vlastního výběru. Podobnosti vymýšlí vlastním kreativním a originálním způsobem. Lekce je variabilní pro různé věkové kategorie s ohledem na zvolenou náročnost.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech
k řešení problémů: samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace
Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)
piryova@knihovna.jicin.cz, novakova@knihovna.jicin.cz
Začarovaný hvozd
vhodné pro 1.–5. třídy ZŠ
Na základě příběhu z knihy Kláry Smolíkové rozvíjí žáci debatu nad potřebou pitné vody a způsoby, jakými může každý jednotlivec přispět šetření vodou. Lekce je postavena na základech metod kritického myšlení, v závěrečné reflexi si žáci odnáší vlastní nápady k ochraně životního prostředí.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: rozliší stěžejní cíle od těch méně důležitých a předem si rozvrhne čas na potřebnou přípravu, předem si stanoví základní podmínky a kritéria, za kterých bude jeho práce úspěšná, propojuje informace a efektivně je využívá v procesu učení
komunikativní: obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje a reaguje na návrhy druhých, komunikuje se spolužáky i pedagogem vhodně a slušně, pracuje ve skupině
k řešení problémů: využívá získané informace a hledá řešení svého úkolu
pracovní: dodržuje stanovená pravidlas
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace, Člověk a příroda
Zapojuje průřezová témata:
Enviromentální výchova
piryova@knihovna.jicin.cz, novakova@knihovna.jicin.cz
Jak se chodí do knihovny
Proč a pro co se chodí do knihovny, co všechno v knihách najdeme, proč číst.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Jak vzniká knížka
Povídání o spisovatelích, ilustrátorech, vydavatelích a dalším.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Kritické čtení
Práce se čtenářem na rozvoji čtenářské gramotnosti s cílem dosáhnout schopnosti porozumět psanému textu, zabývat se jím, přemýšlet o něm a používat ho k rozvoji vlastních vědomostí.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Biblioterapie
Naučit se zvládat zátěžovou situaci pomocí četby.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Pohádky
České, evropské, světové – lidové, autorské, veršované, prozaické.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Václav Čtvrtek
Čtvrtek a Jičín, jičínské literární inspirace.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Neotesánek
Základy společenského chování pro ty úplně nejmenší.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Český rok
Poezie, písně, hádanky, pranostiky.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Sláva nazdar výletu
Vlastivěda pro 4.–5. třídu.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Vánoce
Původ Vánoc, křesťanské slavení Vánoc, Vánoce v umění.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Velikonoce
Velikonoční symboly a tradice.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Už žádné výmluvy
Práce s motivační knihou Dr. Wayne W. Dyera.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Miltonovo tajemství
Práce s knihou Eckharta Tolleho o tajemství moci přítomného okamžiku.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
LITERÁRNÍ CESTOVKA
Putování po stopách slavných spisovatelů, návštěva míst s nimi spojených, hledání jejich literární inspirace, snaha o pochopení dalších souvislostí a odkazů v literárním díle.
Jak Jičín k Rumcajsovi přišel
Jak se stal Vašík Cafourek slavným spisovatelem, seznámení se s dílem Václava Čtvrtka, soutěžní úkoly a poté putování po stopách spisovatele a jeho hrdinů po Jičíně – kam chodil Vašík do školy, dům dědečka Fejfara, rybník Kníže, Rumcajsova ševcovna, hledání lesa Řáholce z Valdické brány, Galerie Radka Pilaře – 2 km.
trybenekrova@knihovna.jicin.cz
Hobit
vhodné pro 5.–9. třídy ZŠ
Putování po Středozemi. Žáci se seznámí s autorskou tvorbou J. R. R. Tolkiena. Pomocí úkolů budou putovat po mapě Středozemě. Narazí tak na dějotvorné prvky díla. V závěrečné diskuzi se pokusí nastínit výhody a nevýhody filmových zpracování literární látky.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje a reaguje na návrhy druhých
k řešení problémů: využívá získané informace a hledá řešení svého úkolu
k učení: propojuje informace a efektivně je využívá v procesu učení
pracovní: dodržuje stanovená pravidla
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (rozpoznává výrazné rysy autora; uceleně reprodukuje přečtený text).
Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě; rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci)
Environmentální výchova (rozvíjí vnímavý přístup k přírodě, přírodnímu a kulturnímu dědictví).
novakova@knihovna.jicin.cz
Ilustrátoři
vhodné pro žáky 4.–5. tříd ZŠ
Prostřednictvím knih s ilustracemi se žáci seznámí s významnými ilustrátory dětských knih a naučí se vnímat základní rysy jejich tvorby.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: žák vyhledává a třídí informace, na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, propojuje znalosti z různých vzdělávacích oblastí
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
pracovní: umí využívat informační materiály a aktivně v nich vyhledávat informace
Program zasahuje do vzdělávacích oborů:
Umění a kultura (žák rozvíjí své estetické cítění, rozpoznává typické prvky vizuálně obrazného vyjádření jednotlivých ilustrátorů)
Program zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (žáci se učí vnímat knihu jako umělecký artefakt a jako médium, které obsahuje textovou i obrazovou složku)
piryova@knihovna.jicin.cz
INFORMAČNÍ LEKCE
vhodné pro všechny věkové kategorie: MŠ, ZŠ
i) mladší předškolní a školní věk
ii) starší školní věk, žáci SŠ
1) Seznámení s knihou
i) co je to kniha, jak se ke knize chováme, jak knihy uskladňujeme, jak knihy ochráníme
ii) jednotlivé části knihy, knihovny, knihkupectví, nakladatelství, ilustrátoři, spisovatelé
2) Seznámení s knihovnou
i) co je to knihovna, kde se nachází, co čtenářům nabízí, prohlídka dětského oddělení, které knihy jsou pro mě vhodné
ii) provedení po budově, ukázka všech oddělení
3) Výpůjční řád
i) jak si půjčit knihu, jak vrátit knihu, na jak dlouho knihu půjčuju, co znamenají údaje v průkazce, jak mohu knihu prodloužit
ii) výpůjční řád celé knihovny, služby knihovny, informační databáze, čtenářské poplatky, upomínky, čtenářské online konto, online katalog
4) Krásná a naučná literatura
i) jaký je rozdíl mezi naučnou a krásnou literaturou, které knihy jsou pro mě vhodné
ii) MDT, jednotlivé sekce v jednotlivých odděleních – fantasy a sci-fi, romány pro dívky, detektivky, komiksy, poezie, novinky, …
5) Jak vybrat knihu
i) podle čeho mohu knihu vybírat – přebal, ilustrace, autor, žánr, anotace, online katalog, doporučení; jaké knihy jsou pro mě vhodné
piryova@knihovna.jicin.cz, novakova@knihovna.jicin.cz
KNIHOLAP / Helen Docherty, Thomas Docherty
Jedná se o knihovnicko-informační lekci pro nejmenší, ve které se děti pomocí příběhu seznámí s knihovnou a jejími službami, dozvědí se, jak knihy třídíme a jak se k nim chovat. Prohlédnou si knihy pro nejmenší.
Klíčové kompetence: kompetence sociální a personální, k učení, komunikativní, činností a občanské, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
TAM, KDE ŽIJÍ DIVOČINY / Maurice Sendak
Práce s příběhem o chlapci, který se dostal do země divokých příšerek a stal se jejich králem, porozumění běžným projevům vyjádření emocí a nálad a buduje základní čtenářské dovednosti.
Klíčové kompetence: Kompetence sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní kompetence.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda. Dle časových možností s výtvarnou dílnou s výrobou „divoké“ záložky technikou origami.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
GRUFFALO / Julia Donaldson
Kdo je Gruffalo a čeho se bojí? Jak si se strachem poradí malá myška? To zjistíme z kouzelného příběhu stejnojmenné pohádky. Pracuje s tématy – představivost, fantazie a vůle.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: dítě a psychika, dítě a ten druhý.
piryova@knihovna.jicin.cz
HUSA LÍZA A VÁNOČNÍ HVĚZDA / Petr Horáček
V krátkém, milém příběhu o huse Líze a jejím putování za vánoční hvězdou se seznámíme s vánočními tradicemi. Pomocí pohádky rozvíjíme fantazii a uvědomíme si význam přátelství a lásky nejen v adventním čase.
Rozvíjí tyto klíčové kompetence: sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a společnost, Dítě a ten druhý, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
POZNÁVÁME SVĚT – JARO: FRANTIŠEK Z KOMPOSTU / Simona Smatana Čechová
Práce s pohádkou s podzimní tématikou o tom, že každý má na světě své důležité místo, je určena k budování základních čtenářských dovedností, zaměřena je také na ohleduplné chování k životnímu prostředí.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1. třídu ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
POZNÁVÁME SVĚT – PODZIM: MYŠÁK JMÉNEM JULIAN / Joe Todd-Stanton
Čtení, povídání a veselá pohádka na téma podzim. Podzim v přírodě, podzimní práce, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
POZNÁVÁME SVĚT – ZIMA: JEDLIČKA SE NARODILA / Oksana Bula
Čtení, povídání a veselé hrátky na téma zima. Co dělají v zimě zvířátka a co lidé, zima v přírodě, radovánky na sněhu, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.
piryova@knihovna.jicin.cz
Přísloví (metodou RWCT)
vhodné pro 1.–5. třídy ZŠ
Čtenářská lekce pomocí příběhu provede žáky nejznámějšími českými příslovími a jejich významy. Lekce je variabilní pro různé věkové kategorie s ohledem na zvolenou náročnost.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy; samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
k řešení problémů: samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění.
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace
Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)
besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz
Literární žánry: Bajky & naučná literatura
Vhodné pro 2.–5. třídy ZŠ. (Kratší varianta pouze bajky 45 minut. Delší varianta bajky & naučná literatura 60 minut.)
Cíl lekce:
Cílem lekce je seznámit žáky s literárním žánrem bajky, popř. naučná literatura, jejich hlavními znaky, formou a obsahem případně morálním ponaučením. Lekce je koncipována tak, aby vyhovovala různým věkovým skupinám, přičemž je možné zvolit vhodnou náročnost a hloubku rozboru.
Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy; samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
k řešení problémů: samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění.
Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace
Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (analýza vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí, vytváření povědomí o kvalitách postojů, dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne)
besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz