Vyberte si besedu v knihovně: 1.–5. třída ZŠ

Knižní domino

vhodné pro 1.–9. třídy ZŠ
Lekce je zaměřená na práci s knihou. Žáci hrají domino s knihou vlastního výběru. Podobnosti vymýšlí vlastním kreativním a originálním způsobem. Lekce je variabilní pro různé věkové kategorie s ohledem na zvolenou náročnost.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech
k řešení problémů: samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Kde zůstal medvídek Bobík

vhodné pro 1.–3. třídy ZŠ
Během čtenářské lekce si společně přečteme celý příběh o medvídkovi, na základě metod kritického myšlení evokují žáci nejprve pomocí kresby medvídka, následné čtení s předvídáním je plně ponoří do příběhu. Reflexi tvoříme pomocí pětilístku.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě;  operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy;  samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu; naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje; rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
pracovní: používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

 

Veverka z Vamberka

vhodné pro 1.–3. třídy ZŠ
Lekce provede žáky půvabným příběhem o veverce, která zapomněla, že je veverka. V úvodu do tématu se žáci rozdělí do skupin dle lístečků na zádech, během čtení s předvídáním objeví souvislosti mezi obrázky na lístečcích a zároveň se ponoří do příběhu a hledají vlastní originální řešení předložených problémů. V závěrečné reflexi žáci zhodnotí příběh.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě;  operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy;  samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu; naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje; rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
pracovní: používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

V knihovně je lev

vhodné pro 1.–3. třídy ZŠ
Lekce založená na tréninku vypravěčských schopností. Žáci ve skupinkách dle zadání tvoří vlastní narativ příběhu. Operují s pojmy „přímá řeč“, „osnova příběhu“ a „vyvrcholení příběhu“.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě;  operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy;  samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu; naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje; rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
pracovní: používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Kouzelné pírko

vhodné pro 1.–5. třídy ZŠ
Lekce založená na tréninku vypravěčských schopností. Žáci ve skupinkách dle zadání tvoří vlastní narativ příběhu. Operují s pojmy „přímá řeč“, „osnova příběhu“ a „vyvrcholení příběhu“. Řídí se dle osnovy stanovené ilustracemi. V závěru lekce si společně přečteme originální příběh, aby žáci mohli porovnat vlastní tvorbu s knihou.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy;  samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu; naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje; rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
pracovní: používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (napomáhá ke zvládání vlastního chování, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, rozvoj kreativity)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Začarovaný hvozd

vhodné pro 1.–5. třídy ZŠ
Na základě příběhu z knihy Kláry Smolíkové rozvíjí žáci debatu nad potřebou pitné vody a způsoby, jakými může každý jednotlivec přispět šetření vodou. Lekce je postavena na základech metod kritického myšlení, v závěrečné reflexi si žáci odnáší vlastní nápady k ochraně životního prostředí.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: rozliší stěžejní cíle od těch méně důležitých a předem si rozvrhne čas na potřebnou přípravu, předem si stanoví základní podmínky a kritéria, za kterých bude jeho práce úspěšná, propojuje informace a efektivně je využívá v procesu učení
komunikativní: obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje a reaguje na návrhy druhých, komunikuje se spolužáky i pedagogem vhodně a slušně, pracuje ve skupině
k řešení problémů: využívá získané informace a hledá řešení svého úkolu
pracovní: dodržuje stanovená pravidlas

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a jazyková komunikace, Člověk a příroda

Zapojuje průřezová témata:
Enviromentální výchova

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Jak se chodí do knihovny

Proč a pro co se chodí do knihovny, co všechno v knihách najdeme, proč číst.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Jak vzniká knížka

Povídání o spisovatelích, ilustrátorech, vydavatelích a dalším.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Kritické čtení

Práce se čtenářem na rozvoji čtenářské gramotnosti s cílem dosáhnout schopnosti porozumět psanému textu, zabývat se jím, přemýšlet o něm a používat ho k rozvoji vlastních vědomostí.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Biblioterapie

Naučit se zvládat zátěžovou situaci pomocí četby.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Pohádky

České, evropské, světové – lidové, autorské, veršované, prozaické.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Václav Čtvrtek

Čtvrtek a Jičín, jičínské literární inspirace.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Pověsti

České a regionální.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Neotesánek

Základy společenského chování pro ty úplně nejmenší.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Český rok

Poezie, písně, hádanky, pranostiky.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Sláva nazdar výletu

Vlastivěda pro 4.–5. třídu.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Vánoce

Původ Vánoc, křesťanské slavení Vánoc, Vánoce v umění.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Velikonoce

Velikonoční symboly a tradice.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Už žádné výmluvy

Práce s motivační knihou Dr. Wayne W. Dyera.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Miltonovo tajemství

Práce s knihou Eckharta Tolleho o tajemství moci přítomného okamžiku.

besedu zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

LITERÁRNÍ CESTOVKA

Putování po stopách slavných spisovatelů, návštěva míst s nimi spojených, hledání jejich literární inspirace, snaha o pochopení dalších souvislostí a odkazů v literárním díle.

Jak Jičín k Rumcajsovi přišel

Jak se stal Vašík Cafourek slavným spisovatelem, seznámení se s dílem Václava Čtvrtka, soutěžní úkoly a poté putování po stopách spisovatele a jeho hrdinů po Jičíně – kam chodil Vašík do školy, dům dědečka Fejfara, rybník Kníže, Rumcajsova ševcovna, hledání lesa Řáholce z Valdické brány, Galerie Radka Pilaře – 2 km.

program zajišťuje: Věra Trybenekrová,
trybenekrova@knihovna.jicin.cz

Hobit

vhodné pro 5.–9. třídy ZŠ
Putování po Středozemi. Žáci se seznámí s autorskou tvorbou J. R. R. Tolkiena. Pomocí úkolů budou putovat po mapě Středozemě. Narazí tak na dějotvorné prvky díla. V závěrečné diskuzi se pokusí nastínit výhody a nevýhody filmových zpracování literární látky.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje a reaguje na návrhy druhých
k řešení problémů: využívá získané informace a hledá řešení svého úkolu
k učení: propojuje informace a efektivně je využívá v procesu učení
pracovní: dodržuje stanovená pravidla

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (rozpoznává výrazné rysy autora; uceleně reprodukuje přečtený text).

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě; rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci)
Environmentální výchova (rozvíjí vnímavý přístup k přírodě, přírodnímu a kulturnímu dědictví).

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Od Stmívání po Drákulu

vhodné pro 5.–9. třídy ZŠ
Pátrání skrze současnou upíří literaturu a s pomocí literatury naučné po vzniku, původu a vývoji upířího mýtu. Žáci se seznámí s kompletním vývojem literárního druhu upírů, od prvních zmínek o revenantech v klasické literatuře, až po moderní upíří ságy pro náctileté čtenáře.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k řešení problémů: vyhledává informace z různých zdrojů, nachází shodné i odlišné znaky);
k učení: kriticky pozoruje; získané výsledky kriticky porovnává).

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (porovnává různá ztvárnění téhož námětu, odlišuje fakta od názorů a hodnocení, hledá v dostupných informačních zdrojích)
Informační a komunikační technologie (ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů)

Zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (využívá potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy; posiluje schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům).

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Jak se stát MALÝM velkým spisovatelem

vhodné pro 3.–9. třídy ZŠ
Dílna tvůrčího psaní. Práce nad knihou Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky hravým způsobem si žáci vyzkouší psaní vlastních textů. Úkoly obsažené v besedě rozvíjí fantazii a tvůrčí lehkost při psaní uměleckých textů.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky v kultivovaném písemném projevu
sociální a personální: svou prací, chováním a výsledky podporuje vlastní sebedůvěru a rozvoj
pracovní: hodnotí výsledky práce z hlediska kvality, funkčnosti a společenského významu

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (využívá znalosti o jazykové normě při tvorbě jazykových projevů nebo vlastním tvořivém psaní; vyjadřuje se kultivovaně, používá výstižné jazykové prostředky; tvoří vlastní literární text)

Zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (rozvíjí komunikační schopnosti; využívá vlastní schopnosti a dovednosti přizpůsobit se zadaným cílům)
Osobnostní a sociální výchova (utváří si pozitivní – nezraňující – postoj k sobě samému).

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Komiksová dílna

vhodné pro 5.–7. třídy ZŠ
Během práce v komiksové dílně se žáci seznámí s počátky komiksu a s některými komiksovými knihami, které knihovna nabízí. Sami se pokusí komiks vytvořit, a to na základě znalostí, které získali během společné diskuze.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: rozumí různým typům textů a obrazových materiálů, aktivně je využívá k zapojení do společenského dění

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (rozlišuje literární druhy a žánry, porovnává jejich funkce);
Výtvarná výchova (využívá obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností).

Zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (uvědomuje si možnost svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnost za způsob jejich formulace a prezentace);
Osobnostní a sociální výchova (porozumí sobě samému a druhým).

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Bajky

vhodné pro 3.–5. třídy ZŠ
Obsah besedy tvůrčím způsobem učí žáky formulovat základní charakteristiku literárního žánru bajka. Pomocí literárních ukázek budou žáci schopni rozlišit žánr bajky od žánru pohádky (případně dalších – v závislosti na probrané látce). Jsou jim představeny kanonické sbírky bajek a jejich poetika. Díky tvorbě myšlenkových map si děti lépe zapamatují probírané skutečnosti.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: žák se učí samostatnému myšlení, formulování výstupů, učí používat myšlenkovou mapu
komunikativní: žáci pracují ve skupinách, v rámci nichž musí adekvátně komunikovat a formulovat své názory, při diskuzi s celou třídou procvičují formulování smysluplného komunikátu před větším počtem posluchačů
k řešení problémů: získává informace, které používá k řešení úkolu
pracovní: pracuje ve skupině, v níž je nucen kooperovat; učí se organizovat čas díky omezenému časovému limitu na jednotlivé úkoly

Program zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (žák rozpoznává výrazné rysy žánru, učí uceleně reprodukovat přečtený text)

Program zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (žák rozvíjí dovednosti ke spolupráci v týmu, pomáhá utvářet dobré mezilidské vztahy mezi žáky)

Stejnou formou jsou s žáky probírána témata:
pohádky (2. třídy ZŠ)
báje a mýty (4. třídy ZŠ)
pověsti a legendy (4., 5. třídy ZŠ)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Útěk Kryšpína N. – šikana

vhodné pro žáky 3.–7. tříd ZŠ, pro třídy s problémem šikany
Formou krátkých úryvků textu knihy jsou žáci postupně seznámeni s příběhem šikanovaného chlapce. Na základě debaty ve skupinách a následné celotřídní diskuze žáci sami detekují problémy v chování literárních postav, jsou schopni vcítit se do postavy šikanovaného chlapce, uvědomit si důsledky činů knižních postav a celou situaci nahlížet i optikou reálného světa, tedy jejich třídního kolektivu.
Beseda je vhodná pro třídy, které se potýkají s nejrůznější formou šikany. Hlavní téma besedy, tedy šikana a její nejrůznější podoby, není žákům sděleno ihned při příchodu do knihovny. Beseda je vedena jako „povídání si o knížce“, žáci jsou seznámeni s autorkou a jejím dílem. Při postupném odkrývání příběhu jsou žáci jakoby mimoděk seznamováni s Kryšpínovou těžkou situací a na základě společné diskuze se do ní vžívají.
V závěru besedy se již otevřeně hovoří o šikaně a jejich typech a druzích.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: v rámci diskuze ve skupinkách a diskuze se třídou se žák učí formulovat své myšlenky a názory v logickém sledu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim a vhodně na ně reaguje, zapojuje se do diskuze a vhodně argumentuje
občanské: žák je schopen vcítit se do druhých
sociální a personální: na základě vztahů ve třídě se snaží najít nový postoj ke spolužákům
k řešení problémů: snaží se během diskuze najít řešení situace šikanovaného dítěte; přemýšlí, jak šikanovanému dítěti pomoci, vnímá problémovou situaci, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, plánuje způsob řešení problému a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností

Program zasahuje do vzdělávacích oborů:
Člověk a společnost (žák si osvojuje znalosti potřebné k aktivnímu a zdravému soužití v demokratické společnosti, učí se respektu a toleranci)
Člověk a jeho svět (učí se kooperaci v rámci skupiny, uvědomuje si problémy, které provází soužití lidí)
Český jazyk a literatura (seznámí se s osobou autorky a její tvorbou)

Program zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (žák se učí morálnímu jednání uvnitř sociální skupiny)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Ilustrátoři

vhodné pro žáky 4.–5. tříd ZŠ
Prostřednictvím knih s ilustracemi se žáci seznámí s významnými ilustrátory dětských knih a naučí se vnímat základní rysy jejich tvorby.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: žák vyhledává a třídí informace, na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, propojuje znalosti z různých vzdělávacích oblastí
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
pracovní: umí využívat informační materiály a aktivně v nich vyhledávat informace

Program zasahuje do vzdělávacích oborů:
Umění a kultura (žák rozvíjí své estetické cítění, rozpoznává typické prvky vizuálně obrazného vyjádření jednotlivých ilustrátorů)

Program zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (žáci se učí vnímat knihu jako umělecký artefakt a jako médium, které obsahuje textovou i obrazovou složku)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Kočkopes Kvído

vhodné pro žáky 2.–4. tříd
Prvky besedy podporují dětskou představivost a zároveň dětem přibližují autora knihy. Žáci se učí vnímat čtení jako zábavnou činnost, díky níž mohou proniknout do jakéhokoliv fikčního světa literatury. Lektor žákům vysvětluje důležitost četby a schopnosti porozumění textu. Vysvětluje pojem sekundární negramotnost. Srovnává literární a audiovizuální prožitek. V závěrečné diskuzi žáci formulují svůj názor na tuto problematiku.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
k učení: žák poznává smysl a cíl učení, má k učení pozitivní vztah, je schopen posoudit důležitost četby a porozumění textu
komunikativní: formuluje a vyjadřuje své myšlenky, logicky zasazuje získané informace do souvislostí, kultivovaně se vyjadřuje, je schopen komunikovat v rámci velkého třídního kolektivu a dodržovat pravidla diskuze

Program zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (žák se seznamuje s osobností a dílem autora)

Program zapojuje průřezová témata:
Mediální výchova (žák vnímá knižní médium jako prostředek zábavy, získávání informací k dalšímu učení, chápe důležitost literatury pro kulturní rozvoj společnosti)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

INFORMAČNÍ LEKCE

vhodné pro všechny věkové kategorie: MŠ, ZŠ 
i) mladší předškolní a školní věk
ii) starší školní věk, žáci SŠ

1) Seznámení s knihou

i) co je to kniha, jak se ke knize chováme, jak knihy uskladňujeme, jak knihy ochráníme
ii) jednotlivé části knihy, knihovny, knihkupectví, nakladatelství, ilustrátoři, spisovatelé

2) Seznámení s knihovnou

i) co je to knihovna, kde se nachází, co čtenářům nabízí, prohlídka dětského oddělení, které knihy jsou pro mě vhodné
ii) provedení po budově, ukázka všech oddělení

3) Výpůjční řád

i) jak si půjčit knihu, jak vrátit knihu, na jak dlouho knihu půjčuju, co znamenají údaje v průkazce, jak mohu knihu prodloužit
ii) výpůjční řád celé knihovny, služby knihovny, informační databáze, čtenářské poplatky, upomínky, čtenářské online konto, online katalog

4) Krásná a naučná literatura

i) jaký je rozdíl mezi naučnou a krásnou literaturou, které knihy jsou pro mě vhodné
ii) MDT, jednotlivé sekce v jednotlivých odděleních – fantasy a sci-fi, romány pro dívky, detektivky, komiksy, poezie, novinky, …

5) Jak vybrat knihu

i) podle čeho mohu knihu vybírat – přebal, ilustrace, autor, žánr, anotace, online katalog, doporučení; jaké knihy jsou pro mě vhodné

program zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

Zhudebněná poezie

vhodné pro 5.–9. třídy ZŠ
Žáci v této lekci budou prohlubovat znalosti poezie. Naučí se aktivně rozlišovat zhudebněnou báseň a písňový text, upevní si znalost pojmů „verš“, „rým“, „rytmus“, „sylabotónický systém“.

Program rozvíjí klíčové kompetence:
komunikativní: obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje a reaguje na návrhy druhých
k učení: žák je schopen samostatně pozorovat a aplikovat naučené poznatky, operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy, propojuje informace a efektivně je využívá v procesu učení
občanské: respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům
pracovní: dodržuje stanovená pravidla

Zasahuje do vzdělávacích oborů:
Český jazyk a literatura (rozpoznává výrazné rysy autorů poezie; uceleně recituje poezii, reflektuje kulturně historické aspekty vzniku jednotlivých básní, později písní).
Hudební výchova (rozvíjí individuální poslechové a rytmické schopnosti, aktivně vnímá hudbu)

Zapojuje průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova (přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě; rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci)

besedu zajišťuje: Michaela Skrbková,
sehnalova@knihovna.jicin.cz

KNIHOLAP / Helen Docherty, Thomas Docherty

Jedná se o knihovnicko-informační lekci pro nejmenší, ve které se děti pomocí příběhu seznámí s knihovnou a jejími službami, dozvědí se, jak knihy třídíme a jak se k nim chovat. Prohlédnou si knihy pro nejmenší.
Klíčové kompetence: kompetence sociální a personální, k učení, komunikativní, činností a občanské, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

TAM, KDE ŽIJÍ DIVOČINY / Maurice Sendak

Práce s příběhem o chlapci, který se dostal do země divokých příšerek a stal se jejich králem, porozumění běžným projevům vyjádření emocí a nálad a buduje základní čtenářské dovednosti.
Klíčové kompetence: Kompetence sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní kompetence.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda. Dle časových možností s výtvarnou dílnou s výrobou „divoké“ záložky technikou origami.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

GRUFFALO / Julia Donaldson

Kdo je Gruffalo a čeho se bojí? Jak si se strachem poradí malá myška? To zjistíme z kouzelného příběhu stejnojmenné pohádky. Pracuje s tématy – představivost, fantazie a vůle.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: dítě a psychika, dítě a ten druhý.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

HUSA LÍZA A VÁNOČNÍ HVĚZDA / Petr Horáček

V krátkém, milém příběhu o huse Líze a jejím putování za vánoční hvězdou se seznámíme s vánočními tradicemi. Pomocí pohádky rozvíjíme fantazii a uvědomíme si význam přátelství a lásky nejen v adventním čase.
Rozvíjí tyto klíčové kompetence: sociální a personální, k řešení problémů, k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a společnost, Dítě a ten druhý, Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

POZNÁVÁME SVĚT – JARO: FRANTIŠEK Z KOMPOSTU / Simona Smatana Čechová

Práce s pohádkou s podzimní tématikou o tom, že každý má na světě své důležité místo, je určena k budování základních čtenářských dovedností, zaměřena je také na ohleduplné chování k životnímu prostředí.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a ten druhý, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1. třídu ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

POZNÁVÁME SVĚT – PODZIM: MYŠÁK JMÉNEM JULIAN / Joe Todd-Stanton

Čtení, povídání a veselá pohádka na téma podzim. Podzim v přírodě, podzimní práce, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, kompetence k řešení problémů.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda, Dítě a ten druhý.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

POZNÁVÁME SVĚT – ZIMA: JEDLIČKA SE NARODILA / Oksana Bula

Čtení, povídání a veselé hrátky na téma zima. Co dělají v zimě zvířátka a co lidé, zima v přírodě, radovánky na sněhu, zvyky a tradice.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní.
Vzdělávací oblast: Dítě a jeho psychika – Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Dítě a společnost, Dítě a svět, Člověk a příroda.
Vhodné pro MŠ a 1.–3. třídy ZŠ.

besedu zajišťuje: Kateřina Piryová,
piryova@knihovna.jicin.cz

Uvedené informace byly aktualizovány k datu 6. 11. 2024

← zpět